12. targi tekstyliów domowych

1.03.2018, PGE Narodowy, Warszawa

Zarejestruj się

Globalni Laureaci GIA 2014-2015: Koskela

2015-10-23

Michelle Hespe spotkała się z właścicielami Koskeli – jednego z inspirujących sklepów, wyspecjalizowanych w handlu detalicznym, który zdobył prestiżową nagrodę Globalnego Laureata GIA 2015 podczas IHA Global Innovation Awards w Chicago.

Amerykański przedsiębiorca, autor i mówca motywacyjny John Rohn powiedział kiedyś coś, co w pełni oddaje istotę tego, co osiągnął australijski duet Sasha Titchkosky i Russel Koskela: „Jeśli nie jesteś zainteresowany podjęciem niecodziennego ryzyka, będziesz musiał zadowolić się tym, co zwykłe”.

Zdecydowana para wiedziała, że podejmuje ryzyko, gdy umieściła swoje serca i umysły w magazynie mierzącym 2 tys. metrów kwadratowych, który przez trzy lata był miejscem rozwoju ich raczkującego biznesu. Magazyn umiejscowiony był w Sydney, o którym trudno powiedzieć, że jest ośrodkiem handlu detalicznego. Para wierzyła jednak, że spełni się jej marzenie o stworzeniu biznesu w przestrzeni nie tylko niezwykłej, ale także innowacyjnej i inspirującej sydneyczyków oraz każdego, kto ją odwiedzi. Sasha i Russel mieli ponadto serca otwarte na pomaganie światu wokoło.

– Pomysł powstał piętnaście lat temu, w roku 2000 i wtedy też powstała Koskela, która była wtedy firmą działającą przede wszystkim na rynku korporacyjnym, produkującą meble dla nowoczesnych biur w Australii – wyjaśniła Sasha. – Jednak obydwoje zawsze chcieliśmy zrobić coś wielkiego, osadzonego w branży handlu detalicznego.

W roku 2004 Koskela przeniosła swą działalność na poddasze w stylu nowojorskim, mierzące 450 metrów kwadratowych, zaplanowane jako miejsce handlu komercyjnego oraz, w mniejszym stopniu, detalicznego. Koskela została odkryta w 2011 roku. Ludzie poznali i pokochali sklep: kawiarnię, przestrzeń handlową, galerię oraz sprzedawane meble i artykuły gospodarstwa domowego, starannie wyselekcjonowane i wykonane w etyczny sposób.

Minęło kolejnych kilka lat i Koskela została uznana za jednego z pięciu najlepszych sprzedawców świata, podczas Global Innovation Awards (IHA), wydarzenia, które jest częścią International Home + Housewares Show.

– To jeden z najbardziej ekscytujących momentów w historii naszego biznesu – powiedziała Sasha. – Przez pierwsze dziesięć lat skupialiśmy się na handlu komercyjnym, ale przez ostatnie pięć lat bardziej zwróciliśmy uwagę na swoje marzenia o stworzeniu oryginalnej koncepcji sprzedaży detalicznej.”

Przed skokiem na głęboką wodę handlu detalicznego para zorientowała się, jak wygląda rynek i konkurencja. Pierwszym spostrzeżeniem było stwierdzenie, że aby odnieść dziś sukces, firma musi zachęcić klientów, dając im niezapomniane wrażenia towarzyszące zakupom. – Zawsze chcieliśmy zrobić coś związanego z gotowaniem, a ponieważ gotowanie i dizajn wydawały nam się naturalnym połączeniem, stworzyliśmy kawiarnię – powiedziała Sasha. –Pozostawiliśmy też niewielką przestrzeń na galerię i aktualnie gościmy artystów co 4–6 tygodni. Prowadzimy również warsztaty, podczas których uczestnicy mają możliwość zrobienia bałaganu, na jaki nigdy nie pozwalają sobie w domu. Warsztaty obejmują wszystko, od makramy do haftu, a nawet projektowanie i budowanie mebli.

Jest wiele punktów, które wyróżniają Koskelę – takich jak chociażby ogrom miejsca dla odwiedzających, który niewątpliwie wpływa na to, że sklep zyskuje coraz więcej lojalnych klientów, skoncentrowanych na designie. – Pragniemy, aby produkty Koskeli były trwałe, niezależnie od przeznaczenia – czy znajdą się w miejscu pracy, czy w domu, czy w środowisku rekreacyjnym, czy edukacyjnym. Projektujemy rzeczy, które mają stać się klasykami.

Koskela jest firmą niezwykle świadomą tego, jaki wpływ jej produkty mają na kondycję planety: zwracającą uwagę na to, jak powstają poszczególne elementy. Sposób produkcji stale podlega ocenie, która ma na celu dbanie o potrzeby klientów oraz wykonawców. – Chcemy być pewni, że nasze produkty są wykonywane w sposób, który nie ma negatywnego wpływu na zdrowie i samopoczucie osób, które nad nimi pracują – powiedziała Sasha. – Jesteśmy głęboko zaangażowani w sprawy socjalne – między innymi staramy się umocnić pozycję aborygeńskich rzemieślników na rynku.

Na tym nie koniec. Ponad 85 procent asortymentu Koskeli to meble certyfikowane jako przyjazne środowisku, a niektóre z nich produkowane są przez lokalnych rzemieślników, inne wykonywane są za granicą, z zachowaniem zasad etyki.

Jakby tego było mało, Koskela inwestuje 10 procent swoich zysków w produkty wytwarzane przez australijskie rdzenne społeczności, zamieszkujące niekorzystne tereny. – Produkty, które zostały wykonane w ramach tej działalności, zaangażowały do współpracy ponad sto kobiet i były wystawiane w Japonii i Australii. To pierwsze tego typu rzeczy, które łączą nowoczesny dizajn i tradycyjne formy rzemiosła, praktykowane przez tysiące lat.

Jury GIA było pod wrażeniem inicjatyw Koskeli, a także poczucia kreatywności, ciepła i społeczności, które firma stworzyła. Jurorzy pokochali wystawy sklepu, a przede wszystkim „efektywne wykorzystanie pomieszczeń oraz dopasowanie marek produktów sprzedawanych w kawiarni, a także silny program socjalny”.

– Wspaniale było mieć czas na rozmowę sam na sam z jurorami – powiedziała Sasha o swoim doświadczeniu w konkursie. – Zawsze są rzeczy, które możesz poprawić, a krytyka sędziów była dla naszej firmy bardzo pomocna.

Teraz, kiedy nagroda GIA zajmuje honorowe miejsce na półce firmy, a nowe inicjatywy pojawiają się każdego dnia, Koskela zmierza w kierunku wielkich osiągnięć. Szczęśliwa para, która za tym stoi, przyznaje, że nigdy nie byli tak zadowoleni. – Obydwoje cieszymy się z faktu, ze robimy coś pożytecznego – mówi Sasha. – Chcielibyśmy, aby australijski dizajn był znany na świecie. To bardzo fascynujące obserwować jak coś, co było pomysłem, nabiera rzeczywistych kształtów. Podjęliśmy ryzyko i oto, dokąd nas ono doprowadziło.

Celem uzyskania dodatkowych informacji na temat programu GIA zapraszamy do odwiedzenie strony www.housewares.org/gia.

Tłumaczenie i opracowanie Joanna Hornung

Serwis używa plików cookies. Korzystając z serwisu zgadzasz się na ich użycie. ×