12. targi tekstyliów domowych

1.03.2018, PGE Narodowy, Warszawa

Zarejestruj się

Namaluj nastrój

2015-10-29

Leatrice (Lee) Eiseman – dyrektor Pantone Color Institute – w trakcie targów International Home + Housewares Show 2015 wyjaśniła najnowsze postrzeganie głównych rodzin kolorystycznych oraz to, jak są one widziane przez dzisiejszych konsumentów. Była to popularna druga sesja wykładów dla uczestników Show zatytułowana „Namaluj Nastrój: Użycie Koloru Zaspokajające Zmysły”.

Show, którego właścicielem i organizatorem jest International Housewares Association (www.housewares.org), odbyło się w dniach 7–10 marca w McCormick Place i obejmowało ponad 2,1 tys. wystawców i 60 tys. odwiedzających z ponad 125 krajów.

– Konsumenci skłaniają się ku kolorom, które pasują do ich poziomu komfortu oraz ich koncepcji koloru – powiedziała Eiseman. – To wszystko zależy od stylu życia, który dla siebie wybrali oraz uczuć, jakie wywołują u nich kolory. Jej prezentacja w dużej mierze opierała się na badaniach światowego stowarzyszenia, przeprowadzonych na szerokiej gamie odbiorców.

Zanim przeszła do szczegółów na temat każdej rodziny kolorystycznej, Eiseman wyjaśniła, że trzeba wziąć pod uwagę wariacje różnych kolorów... i że istnieją niezliczone odcienie jednego koloru. Różne kombinacje koloru również mogą znacząco zmienić postrzeganie go przez konsumenta.

Czerwienie:  – Czerwony ma chyba najdłuższą historię w branży gospodarstwa domowego, ponieważ często wiąże się go ze stymulacją apetytu – powiedziała Eiseman. Ale jedną z największych zmian w czerwonym jest uznanie za dopuszczalne łączenie jego ciepłych i chłodnych odcieni, a także zestawianie czerwieni z różowym.

Róże: Młodsze pokolenie mężczyzn nie ma takich oporów przed różowym, jaki mogli mieć ich ojcowie i dziadkowie – powiedziała. W rezultacie, róż pojawia się nieoczekiwanie w różnych produktach i w różnych kombinacjach kolorystycznych.

Fiołkowe: Fiołkowy mógł stracić na popularności po 1980 roku, ale warto pamiętać, że młodsze pokolenia może nie widzieć jego związku z latami osiemdziesiątymi. Eiseman zauważyła, że Calvin Klein używa dużo fiołkowego w swoich tekstyliach i że „wiele zależy od połączenia kolorów”.

Pomarańcze: Nigdy nie widzieliśmy tyle akceptacji dla koloru pomarańczowego, ile widzimy teraz – zauważyła Eiseman. – Nie jest on już traktowany jako kolor wyłącznie dla dzieci lub na Halloween. Zwróciła uwagę, że pomarańczowy jest klasycznym kolorem dla silnie aspiracyjnej marki Hermes.

Żółcie: W kuchni od zawsze była duża akceptacja koloru żółtego, który często wywołuje uczucie ciepła i radości. Żółcie w odcieniu musztardowym kojarzą się czasem z apetytem, ale to zależy od tego, czy dana osoba lubi w ogóle smak musztardy. Teraz, kiedy Amerykanie bardziej poznają i akceptują różne światowe, wyraziste smaki, musztardowy żółty staje się coraz bardziej popularny.

Zielenie: Zielony przywołuje szeroki emocjonalny zakres kontekstów i kolorów. Aby pokazać, jak mogą zmieniać się i ewoluować preferencje konsumentów, Eiseman posłużyła się przykładem zieleni awokado. Najpierw ogromna baza kolorów w latach 70., później odcień awokado wyszedł z mody w latach 80. Ale kiedy rozpoczął się zielony, środowiskowy ruch w latach 90. i wzmocnił po 2000 roku, skojarzenie stało się znowu bardziej pozytywne. Uwzględniając przy tym modę na zdrową żywność, Eiseman zauważyła, że awokado lub dip guacamole były najpopularniejszą przekąską podczas tegorocznego Super Bowl.

Niebieskie:Niebieski jest stosowany powszechnie w różnych kulturach, więc trudno o pomyłkę w przypadku niebieskiego – powiedziała Eiseman. – Ale znowu, jest to kwestia kontekstu – jak i gdzie jest wykorzystywany?. Niebieski zawsze wiąże się z czyszczeniem i świeżością, ale nie tłumi apetytu, jak niektórzy mogą twierdzić, podkreśliła. Indygo to klasyczny kolor w gospodarstwie domowym, jednak kiedy zastosuje się indygo z bardziej eleganckimi kolorami, wówczas postrzega się je jako znacznie bardziej wyrafinowane. Eiseman zastosowała tu analogię łączenia dżinsów indygo z butami na obcasie i szykowną biżuterią w celu stworzenia wysokiej klasy wizerunku.

Fiolety: Lawendy przyjmują stronę bardziej kontemplacyjnych i zamyślonych błękitów, podczas gdy czerwona strona rodziny fioletów jest bardziej energiczna i aspiracyjna. Ubiegłoroczny Kolor Roku Pantone, Promienna Orchidea, jest właśnie czerwonym fioletem.

Złamana biel i kolory neutralne: Konsumenci zwykli kojarzyć słowo „wieczny” ze złamaną bielą, a to daje poczucie, że jeśli kupi się taki (biały) przedmiot, to będzie on dobrej jakości i będzie trwały przez długi czas – powiedziała Eiseman. Dodała, że neutralne barwy nie wychodzą z mody, ale zachęciła uczestników do przemyślenia, jak integrować neutralne kolory, aby były na czasie.

Brązy: – To jest rodzina kolorów, które najbardziej zmieniły się względem wszystkich innych rodzin kolorystycznych na przestrzeni moich lat – ujawniła Eiseman. – Kolor, który kiedyś związany był tylko z brudem i błotem, zyskał akceptację za sprawą mody na ekskluzywną kawę i rozprzestrzenieniu najwyższej klasy czekolady. Wzrost popularności ogrodnictwa, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz, również pomógł myśleniu, że brąz powiązany z brudem niekoniecznie jest złą rzeczą – powiedziała.

Czernie i biele:Czarny, wywołujący poczucie trwałości, wytrzymałości i mocy, pozostaje stały, tak jak czyste i dziewicze skojarzenia z białym. To jest odwiecznie klasyczne połączenie kolorów – powiedziała Eiseman.

Szarości: Kiedy kolor staje się tzw. modnym kolorem, takim jak od kilku lat jest szary, wkrada się do niego pewien element znużenia – powiedziała Eiseman. – Chciałabym celowo wymieszać go z czymś innym, jak np. róż, aby zmodyfikować wyobrażenia konsumentów.

Metaliczne: Metaliczne barwy pozostaną popularne wraz z ogromem błyszczącej technologii, która jest teraz tak popularna w naszej kulturze. – Poza tym, ludzie nie są w stanie uniknąć spojrzenia na rzecz z jakimkolwiek rodzajem połysku – wyjaśniła Eiseman. Rozprzestrzeniają się też czernione efekty na metalicznych kolorach, a przy tym miedzie i brązy stają się coraz bardziej popularne.

 

Tłumaczenie i opracowanie na podstawie www.housewares.org – Kamila Osika

Serwis używa plików cookies. Korzystając z serwisu zgadzasz się na ich użycie. ×